1. Ce ar trebui să știe despre dumneavoastră cei ce ne citesc?
Sunt profesor cu dublă specializare (limba franceză și limba spaniolă), am o experiență de 36 de ani în învățământ, iar la Centrul Echo predau limba franceză din 2017.
Îmi place profesia mea şi nu mi-am dorit nicio clipă să o schimb, deoarece lucrând cu ,,copiii’’ (şi mai mici şi mai mari), am reuşit să-mi păstrez sufletul tânăr, adunând de la fiecare energia necesară pentru a lucra mereu cu plăcere, cu dedicație, şi… mereu cu zâmbetul pe buze.
2. Când ați predat pentru prima oară cursuri de limba franceză? Ce v-a motivat și care au fost dorințele profesionale de început de drum?
Cum spuneam, am început să profesez acum 36 de ani la o şcoală generală; predam şi la clasa a II-a şi la a VIII-a. Treceam de la o oră la alta de la jocuri si cântecele la conversații şi comentariile unor imagini sau texte.
Eram nerăbdătoare să predau, să interacționez cu copiii, să le arăt cât de frumoasă este limba franceză. Toate emoțiile mele erau constructive. Și am reuşit repede să-mi apropii copiii lucrând cu ei într-o atmosferă prietenoasă, dar respectând regulile necesare educației.
Primul curs la Echo a fost acum 4 ani, la o grupa de copii de 9-10 ani. Năstruşnici! A fost o nouă provocare pentru mine; aceste cursuri la Echo Kids mi-au amintit de primii ani din învățământ şi am mai adăugat la metodele folosite la debut tot ceea ce mi-a adus experiența şi pregătirea continuă.
Lucrul cu copiii mai mici este mai solicitant, dar cu siguranță plin de satisfacții. Trebuie să cauți mereu metode cât mai atractive, diferențiate, chiar inedite, ca să poți avea rezultate bune de achiziție a limbii.
3. Cum s-a desfășurat lucrul alături de cursanți în ultima perioadă, mai ales trecerea aceasta de la cursuri cu prezență fizică la cursuri online?
Trecerea de la cursurile cu prezență fizică la cele online a fost o altă provocare, ocazie cu care am dobândit și multe abilități. A însemnat şi mai multă muncă pentru pregătirea orelor, adaptarea metodelor de lucru, interacțiunea diferită cu cursanții, multă comunicare pe toate căile posibile ale tehnologiei. Chiar dacă eram la distanță, trebuia să-mi apropii cursanții prin diverse metode, pe unele chiar le-am descoperit pe parcurs şi s-au dovedit eficace.
Cel mai dificil mi s-a părut un curs online cu o fetiță de 5 ani, însă am descoperit ce distractiv poate fi un curs la care participă, pe lângă cursantă, vreo 10 animăluțe de pluş, toate interesate de învățarea limbii franceze. Deci, pot spune că, dacă depui un efort considerabil, reuşeşti.
4. Care credeți că sunt cele mai importante calități ale unui profesor?
Cred că profesorul trebuie să fie un artist. El trebuie să creeze, să modeleze personalități diferite, să coloreze vieți. Să fii profesor nu înseamnă numai să transmiți informații, rolul lui este mult mai dificil, el comunică, organizează, influențează, consiliază și motivează.
El trebuie să declanşeze şi să întrețină interesul elevilor săi pentru cunoaştere, să le trezească curiozitatea şi dorința de a învăța, să fie un prieten, dar şi un părinte, un îndrumător şi, neapărat, un model.
5. Care este cea mai mare satisfacție a dumneavoastră în calitate de profesor?
Cea mai mare satisfacție în calitate de profesor este că îmi fac meseria cu aceeaşi plăcere şi curiozitate ca în anii de debut şi mă bucur de fiecare dată când cursanții îmi spun, zâmbind, la sfârşitul cursului, că au lucrat cu plăcere, relaxat, deși la început tot ei mărturiseau că participă la curs din obligație.
În cazul elevilor, satisfacția înseamnă să-i vezi că lucrează cu bucurie, comunică nestânjeniți, fără teama de a greşi, într-un cuvânt, progresând.
6. Știu că ați lucrat în cadrul centrului Echo cu diverse corporații, care ar fi cea mai mare provocare în ceea ce privește predarea?
Am lucrat în cadrul Centrului Echo cu multe corporații (Accenture, Microsoft, Cora, Ericsson).
Primul meu curs online, înainte de perioada pandemică, a fost cu o cursantă de la Cora Drobeta. Pot spune că niciuna dintre noi nu am simțit vreun efect negativ al distanței, părea că ne aflam amândouă într-o sală de lucru sau, mai degrabă, la o masă de lucru dintr-o cafenea, poate pe malul Senei.
Am lucrat foarte bine împreună, am comunicat fără probleme, mereu glumind, iar la finalul cursului mi-a spus că toată această perioadă de lucru a fost relaxantă şi tocmai de aceea eficientă.
Tot aşa am desfăşurat și celelalte cursuri la corporații, fără stres, cu plăcere, dar și cu rezultate.
Deci provocarea a fost de fiecare dată să țin cursuri care să placă, să se adune achizițiile limbii lucrând fără tensiune, cu umor. Mă bucur că am reuşit să transmit fiecărei grupe ideea că învățarea limbii franceze nu este doar utilă, ci şi plăcută.
7. Ce tehnici de predare folosiți ca să atrageți cursanții și să-i motivați să învețe limba franceză?
Tehnicile pe care le folosesc sunt adaptate, bineînțeles, vârstei şi profesiei cursanților. Pentru copii folosesc învățarea prin descoperire, exercițiul, proiecte şi desenul; pentru adulți cele mai potrivite metode sunt cele comunicative, observația, studiul individual şi studiul de caz.
Metoda care se poate folosi la toate grupele de vârstă este jocul de rol, fiind foarte utilă pentru comunicarea în limba franceză.
8. Care considerați că sunt avantajele învățării limbii franceze?
În ultimii ani, oamenii au înțeles că este foarte utilă cunoaşterea mai multor limbi străine. După o perioadă în care se dorea cu ardoare învățarea limbii engleze, se poate observa că este necesar să cunoşti şi alte limbi străine. Limba franceză este nu numai a doua limbă de circulație internațională, ci şi o limbă a culturii, a civilizației, și pot spune chiar o limbă a iubirii, a romantismului, a sufletului.
Pe lângă toate acestea, foarte multe corporații lucrează cu firme franceze şi au nevoie de oameni pregătiți, cunoscători ai limbii franceze.
De asemenea, multe universități din Franța şi-au deschis porțile şi pentru studenții români.
În concluzie, sunt foarte multe avantaje pentru studiul acestei limbi.