Se spune că este un timp pentru toate. Un moment sau o vârstă propice pentru anumite tipuri de activități. Se mai spune, de asemenea, ca învățarea se produce cel mai eficient în copilărie, că mecanismele după care funcționează acest proces complex al învățării sunt maxim funcționale chiar în perioada în care mergem la scoală.
Și atunci, asta înseamnă că la vârsta adultă nu mai putem învăța? Există o saturație în abilitatea creierului uman de a asimila informație, de a-și însuși abilitați, de a crea deprinderi? Se pare că nu. Studiile de specialitate susțin faptul că o minte antrenată permanent prin activități ce presupun “nou”, ce presupun învățare și adaptare, este o minte ce se va menține integră până la vârste avansate. S-a emis chiar ipoteza că învățarea continuă, implicarea activă în activități variate ce presupun diferite tipuri de învățare și adaptare pot preveni apariția unor afecțiuni ce se pot instala odată cu vârsta.
Cu siguranță că abilitatea de a învăța este una ce se poate valorifica pe întreg parcursul vieții, ținând cont de specificul învățării la fiecare vârstă. Cât de mult diferă metodele și tehnicile de învățare la vârsta adultă față de cele aplicate la cursurile de copii? Mă voi referi în mod specific la cursurile de limbi străine pentru adulți. Care este calea eficientă pentru ca un adult să progreseze în învățarea unei limbi străine? Care sunt tehnicile pe care atât trainerul, cât și cursanții trebuie să le aplice pentru a obține rezultatele dorite?
La o analiză mai aprofundată, deși contextul pare fundamental diferit, multe dintre tehnicile și metodele aplicate în cadrul cursurilor pentru copii funcționează foarte eficient și în cadrul adulților, adaptate, bineînțeles, din punctul de vedere al conținutului și al prezentării contextuale a acestora. Asemenea copiilor, adulții reacționează foarte bine la activități ce presupun implicarea lor activă în procesul învățării, stimularea lor și antrenarea directă. Pentru o învățare eficientă, au nevoie, de asemenea, de varierea ritmului, de recaptări ale atenției și de dinamizări continue ale cursului.
Pe de altă parte, o provocare aparte pe care o presupun cursurile de limba engleză pentru adulți este componenta psihologică. Aceasta implică, de multe ori, o abordare diferită față de cursurile pentru copii. Spre deosebire de copii, adulții sunt personalități deja formate, bine definite și, uneori, mai puțin flexibile. Pentru a le câștiga încrederea și cooperarea, trainerului îi revine sarcina de a adapta metodele și tehnicile pentru a le face potrivite personalităților cursanților participanți. Sunt necesare și modularea și adaptarea permanentă a acestor metode, a exercițiilor și activităților în sine, pentru a-i face pe cursanți să se implice activ în propriul progres.
La rândul lor, adulții implicați într-o activitate de învățare trebuie să fie conștienți de faptul că aceasta implică în mod obligatoriu schimbare. Schimbarea implică adaptare, iar adaptarea înseamnă flexibilitate. A porni la drum (în învățarea unei limbi străine sau în cadrul oricărui alt curs) cu premisa că tot ce știi este incontestabil și că poți învăța doar așa cum consideri tu și doar ce consideri tu că ai nevoie, diminuează considerabil șansele de reușită ale oricărui demers de învățare. Cu atât mai mult, acest lucru este valabil în cadrul unui curs de limbi străine în care realitățile la care cursanții sunt expuși (și anume cele ale unei limbi noi, cu structuri și concepte noi) pot fi diferite și chiar fundamental diferite de ceea ce aceștia cunoșteau anterior.
Din experiență, pot afirma faptul că, cu cât oamenii implicați (atât trainerul, cât și cursanții) sunt mai flexibili, mai adaptabili și mai dispuși să accepte opinii și puncte de vedere diferite, dar bine argumentate, cu atât rezultatele vor fi mai aproape de obiectivele stabilite. Așadar, porniți cu mintea deschisă în învățarea limbii engleze, aveți încredere în ceea ce vă propune trainerul, participați activ în procesul propriei învățări și bucurați-vă de oportunitatea de a va menține mintea și spiritul active!
Cum să înveți o limbă străină mai repede
Învățarea unei limbi străine poate fi o experiență captivantă și provocatoare în același timp. Indiferent dacă vrei să călătorești în străinătate, să îți îmbunătățești perspectivele